0 Kommentarer
Skrevet af Malte Lisborg i Om Ageras den 18 Aug, 2016

Arbejdsglæde skal tages alvorligt

We have fun er en af Ageras’ fem kerneværdier – en kerneværdi, som nogle måske hurtigt vil slå hen som værende moderne og tom virksomhedsnak, der som så mange andre mål, værdier og visioner forbliver blot snak. Men hos Ageras tages arbejdsglæde alvorligt. Det tages faktisk så alvorligt, at det er virksomhedens målsætning at blive ikke bare Danmarks men Nordens bedste arbejdsplads.

Men hvorfor investerer man så meget i de omkring 80 Agerians og deres hverdag, og er det ikke bare at smide penge ud af vinduet, når man dedikerer en hel fuldtidsstilling til en såkaldt Happiness Manager?

Det betaler sig

Arbejdsglæde er foruden et mål også et middel - ordene kommer fra Ageras’ CVO og medstifter, Martin Hegelund. Siden Ageras spæde start er der altid blevet investeret i medarbejderne – også da penge var små, og økonomien ikke umiddelbart lagde op til et spaophold for de ansatte.

Men i takt med at virksomheden har vokset sig større og større, er investeringerne i medarbejderne og de dertilhørende tiltag også blevet langt mere komplekse og velovervejet.

Skelsættende var det for virksomhedens og dens kultur, da man i efteråret 2014 ansatte en såkaldt Happiness Manager – en funktion dedikeret til at optimere arbejdsglæden i virksomheden. Det innovative tiltag skabte opmærksomhed i det danske mediebillede, og historien blev bragt i flere medier. Om end flere medier bragte historien med en ironisk distance, er Happiness Manageren blot ét af flere tiltag, der illustrerer, hvor højt man prioriterer medarbejderne og deres trivsel i virksomheden. 

Hvordan ser en typisk hverdag ud for vores Happiness Manager?

Mange siger, at vi smider penge ud af vinduet med tiltag som vores Happiness Manager. Men sandheden er, at han er alle pengene værd. Han har formået at skabe en kultur, der bygger på alt andet end de kommercielle aspekter herinde. Det handler i stedet om, hvorfor man er her og meningen med ens arbejde – og så tilsætter han det en smule gak og gøgl” siger Martin Hegelund.

Udover en Happiness Manager, kan Ageras også bryste sig af en række andre initiativer, der skal forbedre arbejdsmiljøet i den hurtigt voksende virksomhed. Pladsen på den store tagterrasse er for nyligt blevet udnyttet, således at den nu både pryder en minigolfbane og tre loungeområder, og senere på måneden inviterer virksomheden alle dens ansatte med på et weekendophold på Oslofærgen. Men de mange medarbejdergoder er ikke rendyrket filantropi - investeringerne kan nemlig mærkes på bundlinjen.

Det handler om at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere

Som tidligere nævnt påpeger Martin Hegelund, at arbejdsglæde foruden et mål i sig selv, også er et middel til mange af virksomhedens andre mål – heriblandt de lidt mere traditionelle og håndgribelige mål.

”Vores investeringer i arbejdsmiljøet og den enkelte ansatte skaber uden tvivl grønne tal på bundlinjen. Det er dyrt at rekruttere nye medarbejdere, men vi bringer de omkostninger ned ved at være bedre til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere”.

Martin Hegelund anerkender, at man i dag ikke længere kan nøjes med at give en god løn, hvis man vil holde på de rigtige medarbejdere.

”Vi er afhænge af det bedste talent, og det får vi kun, hvis vi kan facilitere deres personlige udvikling. Vi skal kunne tilbyde dem et fællesskab, hvor de føler de kan bidrage med noget, og hvis det kan tilsættes lidt sjov og ballade, er det jo perfekt. På den lange bane kan lønnen alene ikke gøre det”.

Da alle Ageras’ markeder drives fra kontoret på Østerbro, er investeringer som disse nærmest et krav, såfremt man vil tiltrække kvalificeret arbejdskraft, der er villig til at slå teltpælene op og flytte til den danske hovedstad. Derfor modtager alle nye ansatte hjælp til at falde til i området. Dette inkluderer alt lige fra bolighjælp til at få stillet en helt ny Ageras-cykel til rådighed, så man kan komme til og fra arbejde samt udforske København.  

”De fleste højtkvalificerede udlændinge, som vi rekrutterer, kommer her ikke kun pga. arbejdspladsen. De kommer i høj grad også, fordi de har et ønske om at bo i København. Vi vil gerne vise dem alle de gode ting, København har at byde på, og hvorfor vi også har valgt at have vores hovedkontor her. Det viser vi med vores velkomstpakke”.

Et internationalt fællesskab

Siden Ageras blev grundlagt i 2012, har virksomheden formået at fordoble medarbejderstaben hvert år. Netop den voldsomme vækst har også været en medvirkende faktor til, at man har været nødsaget til at investere så meget i medarbejderne, som tilfældet er. Martin Hegelund fortæller, at medarbejderstaben i dag er præget af en høj diversitet, da man er vokset sig større og gået ind på nye markeder.

”Vores ansatte har forskellige nationaliteter og uddannelser, og denne udvikling vil kun fortsætte. Vi vil gerne skabe et stærkt fællesskab i virksomheden -  en Ageras familie. Det kan vi kun gøre, hvis vi giver dem, de forudsætninger det kræver for, at sådan et fællesskab kan eksistere. Vi er overbevist om, at fællesskabet vil nedbryde en række barrierer mellem de ansatte, som i sidste ende vil styrke virksomheden”.

Ageras formidler kontakt mellem forbrugere og relevante fageksperter, og skaber derigennem gennemsigtighed i markederne for revision, bogholderi og advokatydelser til fordel for kunder, virksomheder og markedet som helhed.