Rengøringsbranchen: Afgifter, kontrakter og timeløn

Få hjælp til din bogføring eller regnskab

Så kan du spare tid

Hvis du ejer din egen virksomhed i rengøringsbranchen, så kender du også til bøvlet ved økonomi. Det kan være svært at bevare overblikket midt i travlheden af at drive en forretning. I Ageras har vi særligt fokus på at hjælpe virksomheder i rengøringsbranchen. Vi har derfor lavet en brancheside med gode råd til, hvordan du kan få mere overskud ved IKKE at bekymre dig om din økonomi og sikkerhed. Nedenfor kan du bl.a. Læse om timelønninger, hvordan du tackler høje afgifter og hvordan du kan forbedre din kontrakter.

Hvis du ønsker at finde en revisor, bogholder eller regnskabsmedarbejder med kendskab til din branche, så kan du også få tre tilbud. Vi har matchet 114.000 virksomhedsejere med en revisor gennem årenes løb - og vi er også klar til at hjælp dig.

Hvordan virker Ageras?


Du klikker på knappen nedenfor, beskriver din sag kort og så vil du blive ringet op af en personlig konsulent, der vil spørge ind til dine konkrete behov. Det kan være behov om at revisoren m.m. skal befinde sig et bestemt sted i landet eller at revisoren skal have nogle helt særlige personlige værdier og kompetencer. 

Vi matcher dig derefter med de tre revisorer fra vores portefølge, som bedst kan opfylde dit behov, inden for 48 timer. Hver revisor vil kontakte dig og give deres tilbud. Til slut vælger du det tilbud, som du helst vil have.

Vi står klar til at besvare dine spørgsmål hele vejen igennem, så du kan føle dig tryg. 

Hurtigt og effektivt
Fin oplevelse - meget hurtig hjælp da jeg havde brug for det. Et par hurtige opklarende spørgsmål og så var de i gang. Nogle timer senere havde jeg 3 gode tilbud hvoraf jeg valgte at gå med det ene. Alt i alt tror jeg ikke at jeg kunne have forlangt det bedre.   - Martin.

Få tre gratis tilbud

Vi kender din branche

Nedenfor kan du læse et uddrag om de økonomiske tendenser, der findes i din branche. Vi har specialieret os inden for rengøringsbranchen og kan derfor tilbyde dig den rette hjælp. Vi kan endda finde dig en revisor, der matcher dit ønske til lokation, personlige værdier og pris.

Sørg for at dine kontrakter er i orden

Kunder

Det er vigtigt at få en kontrakt, når du onboarder en ny kunder. Kontrakten er dit sikkerhedsnet, så kunden ikke kan løbe fra betaling af din service eller opsige samarbejdet før tid. Derfor er det vigtigt at skrive dato for samarbejde og længde for samarbejde, hvad end det er tidsbegrænset eller en permanent aftale. Eventuelle tillæg for overarbejde eller natarbejde skal også stå i kontrakten, så du ikke risikerer spildte timer på arbejdet.

Leverandører

Det er derudover også vigtigt at få kontrakter på dine leverandører med et krav om, at de ikke benytter sig af sort arbejde. Hvis din leverandør benytter sort arbejde og får skattesmæk, så kan virksomheden ende med at trække dig med ned i faldet.

Eksterne krav til samarbejde

Der kan være standarder hos klienter eller leverandører, som du skal tage højde for. Fx INSTA 800 eller HACCP, som er regelsæt for den ønskede kvalitet, som du bør have kendskab til.
Hvis du ikke selv benytter dig af disse standarder, kan det være en fordel selv at nedskrive standarden for kvalitet af din rengøring, når du skal indgå en ny kontrakt med en kunde. Så har du dokumentation på at din service er god - og så er der større chance for at kunden vælger din virksomhed og ikke en konkurrent.

Klik her, hvis du mangler hjælp til din økonomi


Afgifterne er for høje - dét kan du gøre

Mange mener at afgifterne på rengøringsartikler er alt for høje. En undersøgelse fra Dansk Erhverv viste, at rengøringsbranchen ligger på en fjerdeplads over brancher, der foretrækker at købe varer ved grænsen. Det er opsigtsvækkende og er et problem for den selvstændige rengøringsansvarlige, der bliver nødt til at handle ved grænsen for at kunne drive sin forretning.
Hvis dette er dig, er et godt tip at holde orden i dit budget, så du kan få overskud til at købe rengøringsartikler i Danmark.

Hvis du fx sparer på benzinen ved samkørsel eller sørger for at investere i biler, der kan køre langt på literen, ikke bruger eksternt lager m.m. kan det fx skabe råderum i din økonomi, så du ikke bliver påvirket af de høje afgifter. 

Typiske udgifter for en rengøringsvirksomhed

  • Bil
  • Logo på biler
  • Marketing
  • Rengøringsartikler
  • Garage
  • Forsikring
  • Løn 
  • Uniformer
  • Telefon
  • Opbevaring af rengøringsartikler
  • Revisor og/eller bogholder.


Ligner denne liste din virksomhed?

Så kan du tænke over, hvad fra listen du kan spare væk, hvis du mangler omsætning. Skriv en prioriteringsliste over, hvad du absolut ikke kan undvære og opvej punkterne, som du egentlig godt kan undvære, mod hinanden.

Timelønninger kan skabe problemer - Her er løsningen

Timelønninger er svære at beregne end en månedsløn. En timeløn findes til gengæld ofte i rengøringsbranchen, og derfor er det vigtigt at have en person tilknyttet, som holder styr på at alle får udbetalt den løn som de er berettiget til. Vi ved, at alle ejerledere har travlt, og det betyder, at der sjældent er tid til at foretage detaljerede beregninger selv. Hvis du fx får ordnet lønadministration får du frigivet mere tid, så du ikke skal gå og bekymre dig, om du nu kan nå det hele på den halve tid - og om der eventuelt er blevet regnet forkert midt i hastværket. 

En revisor til dette koster selvfølgelig, men omkostningerne ved fejl i dit regnskab kan koste dig meget mere end en lønning til en revisor. Det kan give dig skattesmæk og i nogle tilfælde kan nogle blive tvunget til at lukke deres forretning ned. 


Her kan du få tre tilbud på revisorer, så du kan spare tid

Få tre gratis tilbud