Likviditetsbudget

Likviditetsbudget

Kort sagt viser et likviditetsbudget om virksomheden er likvid, hvilket vil sige, om virksomheden kan betale sin udgifter, efterhånden som de forfalder. Budgettet giver således et overblik over virksomhedens pengestrøm, og kan på den måde være med til at forhindre, at virksomheden står i en situation, hvor den ikke kan betale sin gæld.

Likviditetsbudgettet udarbejdes ved at stille indbetalingerne op mod udbetalingerne typisk over en periode på 1 til 2 år i månedsintervaller.

Hvorfor skal jeg lægge et likviditetsbudget?

Der vil for næsten samtlige virksomheders vedkommende ikke være fuldstændig overensstemmelse mellem driftsbudgettet og pengestrømmene, da næsten alle virksomheder giver og modtager kredit fra hhv. debitorer og kreditorer. Pengestrømmen er således ujævn, hvilket betyder, at trods virksomhedens driftsbudget vidner om et overskud ved afslutningen af regnskabsåret, kan virksomheden stadig komme i en situation, hvor den ikke kan betale sine kreditorer.

For at undgå dette scenarie og sikre at virksomheden altid er likvid, udarbejder man således et likviditetsbudget, der viser i hvilke perioder, virksomheden eventuelt har behov for likviditet.
 

Klik her for at få tilbud fra advokater, jurister, revisorer og bogholdere