Uanset hvilken tjeneste eller hvilket produkt en virksomhed tilbyder eller sælger, er et af de vigtigste markedssegmenter for alle, millennials. Dette gælder især for virksomheder, der er rettet mod B2B-tjenester, såsom regnskabsfirmaer. For dem er et segment, der er så forretningsfokuseret som millennials en potentiel hellig gral. Når vi siger at millenials er forretningsfokuserede, er det på ingen måde en underdrivelse - de starter deres forretninger meget tidligere og i dobbelt så høj grad som boomere.

Men er der noget specielt regnskabsfirmaer kan gøre for at tiltrække og fastholde millennial virksomhedsejere, og hvad ville det være?

Bliv partner her

Vær tilgængelig for millennials

For at imødekomme dine millennial klienter, skal du først og fremmest sørge for at de kan finde dig. Den gode nyhed er at de kan nås på flere forskelligartede måder, end virksomhedsejere over 40 år. 

Ifølge 2017 Millennial Business Owner-Accounting Firm Survey af Bill.com, er der evidens for at millennial virksomhedsejere kan nås på flere måder end ældre virksomhedsejere, hvilket mulliggør visse marketingkanaler, der førhen har været være mere eller mindre meningsløse: Undersøgelsen viser, at mens kun 2% af virksomhedsejere over 40 år bruger sociale medier til at finde regnskabstjenester, stiger det til 13% med millennials. Reklame- og internetsøgninger er også mere effektive, når du målretter dem til tusindvis af virksomhedsejere. Med andre ord, kan en blanding af betalte digitale kampagner, sociale medier og content marketing være en fantastisk måde at tiltrække tusindvis af klienter - især hvis du har mulighed for at give dem de oplysninger, de måtte have brug for allerede ved første introduktion.

Læs også "Teknologien overtager revisorernes arbejde - skal I være bange?" hvis du vil læse mere om de alternative marketing kanaler som millennials bruger.  

Diversificér de tjenester du tilbyder

Selvom vi allerede er godt inde i det 21. århundrede, er der stadig et relativt stort antal regnskabsfirmaer, der håndterer skatter og lidt, hvis noget, andet. For nogle var denne bevidste afgrænsing fornuftig, idet et flertal af deres klienter indledningsvis kun ønskede denne type tjeneste. For millennial klienter, opfattes det specfikke og lille udvalg af kompetencer som et tegn på mangel på ekspertise.

Hvis du og din regnskabsvirksomhed vil tiltrække millennials, er et eller to områder af ekspertise ikke tilstrækkeligt. Ifølge den ovennævnte undersøgelse, er flere tusinde virksomhedsejere langt mere interesserede i forskellige former for regnskabstjenester, end nogen tidligere generation. Sammenlignet med aldersgrupperne 40-55 år og 56+, er flere tusinde virksomhedsejere interesseret i at deres regnskabsvirksomhed kan varetage størstedelen, hvis ikke alle følgende regnskabstjenester:

  • Bogføring
  • Moms
  • Løn
  • CFO tjenester og rådgivning
  • Regnskabstekniske anbefalinger/ træning
  • Betaling af regninger
  • Budgettering og prognoser
  • Fakturering
  • Samlinger

Nogle gange er andelen af ​​interesserede virksomhedsejere kun ubetydeligt større og andre gange er det dramatisk større. Det vigtige at huske her er, at millennials søger en bred vifte af regnskabstjenester til deres virksomheder, og du vil blive mere konkurrencedygtig (på markedet for millenials), hvis du udvider skaren af dine tilbudte kompetencer.
Før du dog forpligter dit regnskabsfirma til diversificering (som kan være omkostningstungt), bør du først sikre dig at de millennials, der driver virksomhed i dit lokalområde, er interesserede i den slags ydelser som du vil bruge ressourcer på at forpligte dig til. For eksempel, i Irland, der er kendt for at være et startup-venligt land, ville det være en god idé at fokusere på din virksomheds formidlingstjenester, rådgivning og assistance til millennial virksomheder.

Bliv partner her

Millennials er digitaliserede

Da Bill.com spurgte tusinder af virksomhedsejere om, hvad de gerne så at deres regnskabsfirmaer kunne, nævnte mere end 55% at de gerne ville have cloud-baserede teknologier, mere end 45% nævnte online fakturering og omkring en tredjedel nævnte digitale betalingssystemer. Det var også meget vigtigt for dem, at deres regnskabsvirksomhed er papirløs. Desuden, gav kun en meget lille brøkdel udtryk for, at tilpasningen til ​​nye teknologier er en udfordring for dem. Hver generation er mere teknologisk avanceret end den sidste, og nu er det millenial generationen, der er de mest tech-savvy. Det er derfor klart, at digitaliserings-vejen vil medvirke til at din virksomhed tiltrækker langt flere klienter. Mod virksomheder, der nægter at modernisere og digitalisere deres praksis, har du en stor fordel, hvis du er klar på at foretage de nødvendige ændringer til din arbejdsgang. 

Selvfølgelig skal det understreges, at denne vægt på digitalisering også kan have sine ulemper, da tusindvis af klienter måske vil regne med tilgængelighed døgnet rundt, på tværs af en lang række kanaler, såsom e-mail, chat, forskellige messaging software osv. Det kan være en udfordring at finde balancen mellem det at være til rådighed for millennial klienter og understregelsen af grænsen for selvsamme. 

Millennials søger regnskabsfirmaer

Måske er det mest interessante fund i den førnævnte undersøgelse, det faktum at en stor procentdel af millennial virksomhedsejere søger regnskabsfirmaer, der kan hjælpe dem med “big picture stuff”: Herved forståes det strategiske aspekt af regnskab og økonomi for deres virksomhed.

Dette er helt forståeligt, når den relativt unge alder og de forskellige uddannelsesbaggrunde som disse virksomhedsejere har tages i betragtning. De leder efter en rådgiver, der kan fortælle dem (på forståeligt dansk), hvilke problemer de kan forvente at møde i fremtiden, og hvordan de kan forvente, at deres virksomhed skal opføre sig (økonomisk). Rådgivning om dette bevæger sig ud over klassisk rådgivning - men det er investeringen værd for regnskabsfirmaer, mener vi.

Hvis dit regnskabsfirma ikke har bemandingen eller kapaciteten til at levere denne type tjeneste, er det ikke altafgørende, men det er bestemt noget, som millennial kunder kan være på udkig efter.

Bliv partner her

Du kan ikke skære millennials over én kam

Mens millennials helt sikkert udgør et interessant segment (resultatet af et relativt stort spring i teknologi og verdenssyn), bør du undgå at gruppere dem i ét homogent segment, som vil opføre sig ens - hver gang.

Millennials kommer i alle former og størrelser, så at sige. Du vil finde introverter og ekstroverter blandt dem. Du vil finde krævende klienter samt dem, der bare er glade for bare at få lidt hjælp. Du vil finde folk, der forstår alt du siger allerede første gang du forklarer dem det samt dem, der måske har brug for mere af din tid.

Selvom denne gruppe er noget for sig, skal du i sidste ende, ikke være overrasket over at opleve, at millennials vil have det samme som alle andre - extraordinær service til en fornuftig pris.

Bliv partner hos Ageras

Har du brug for hjælp til at fange millennial virksomheder, så er du kommet til de rette. Ageras’ Partner Success Managers har en masse indsigt i, hvad der driver revisorers kundesucces, og de kan hjælpe dig med at få flere millennial virksomheder som klienter. Du skal blot blive partner hos os.

Bliv partner her

Artiklens indhold

Få 3 Tilbud