Teknologien overtager revisorernes arbejde – skal I være bange?

Teknologiens eksponentielle udvikling har medført, at software i dag kan udføre det samme arbejde som en revisor – groft sagt. Vores erfaring fra over 100.000 klienter fortæller os dog, at det korte svar på overskriftens spørgsmål er nej, de skal ikke være bange. Revisorer har mange kvaliteter som software endnu ikke kan konkurrere med, men det kan det komme til, hvis man som virksomhed ikke er på forkant med teknologiens konstante udvikling.  

Spørgsmålet om, hvorfor potentielle klienter skal vælge at distribuere deres ressourcer til netop jer, er væsentligt og aktuelt. Dette mener vi, at der er mange grunde til. Der skal udøves en aktiv indsats for at sikre, at en potentiel klient ved, hvad der gør, at netop jeres virksomhed, er det helt rigtige valg for dem. Marketing er ikke den samme ven som vi kender ham fra folkeskolen, til gengæld får han, i takt med teknologiens udvikling og øget konkurrence, stigende betydning for revisionsvirksomheder. Talene taler for sig selv, men det gør dit foretagende ikke. Vi har defineret de 3 største grunde til, at marketing er vigtig for netop din revisionsvirksomhed, med tilhørende tips til, hvordan du navigerer i dem.  

Marketing har udviklet sig fra et nice-to-have til et need-to-have  

Revision har i mange årtier været en stabil profession: når en virksomhed hyrede en revisor, varede samarbejdet ved i mange år. Det var en større og omkostningsrig proces at skifte revisor.  

Til en hvis grad er dette stadig sandt i dag, og der er ingen tvivl om, at mange af jeres klienter har været hos jer i adskillige år. Det er dog med tiden blevet nemmere for klienter at få kendskab til og opsøge andre muligheder, og teknologiens udvikling har tilmed gjort det nemmere og mindre bekosteligt at skifte revisor. Dette kan dog være en stor fordel, idet det giver revisionsvirksomheder mulighed for at tiltrække nye klienter.  

Det første skridt på vejen til at tiltrække nye klienter, er at have en god marketingstrategi og i denne skal følgende indgå:

  • Jeres USP (Unique Selling Point). Hvad er unikt ved lige præcis jeres virksomhed, og hvorfor skal klienter ansætte jer, frem for en af jeres konkurrenter?  
  • En SWOT analyse. Det er vigtigt at, man som virksomhed, kender til sine styrker og endogså forstår, hvor der er plads til forbedringer. De muligheder, der er på markedet, samt tilhørende risici, er ligeledes vigtige at identificere. 
  • Målgruppen. Hvem er jeres målgruppe? Er det ingeniørvirksomheder, den offentlige sektor, selvstændige eller måske private? Først og fremmeste skal det fremstå klart, hvem der er virksomhedens målgruppe. Dernæst skal I, for at kunne tiltrække klienter, have en vis forståelse for dem, hvorfor det er vigtigt ikke at ramme for bredt. Det er ikke nødvendigt at forstå ingeniørens fag for at forstå hendes regnskabsmæssige forhold, men desto flere af hendes udfordringer du forstår, desto bedre kan markedsføringen rettes til hende.
  • Realistiske mål og tidshorisonter. Hvad vil I opnå, og inden for hvilken tidshorisont? Hvordan vil I måle på fremgangen?
  • Marketingtaktikker. Hvordan vil I kommunikere med målgruppen og på hvilke platforme?  

SoMe er ny i klassen og hun er kommet for at blive  

Sociale medier har i en årrække været til det personlige formål; til at dele billeder af stolte mosters nye nevø og gøre fætter Jacob lidt misundelig med lækre feriebilleder. Det personlige engagement, som sociale medier skaber mellem brugere, egner sig dog også til de professionelle forhold. Vores erfaring fortæller os, at klienter føler, at de kun er i kontakt med deres revisor, når det er tid til revision. Sociale medier giver jer således en mulighed for at være proaktiv og sikre, at jeres klienter føler, at de får en nærværende revisor for pengene. Det er ikke længere tilstrækkeligt at præsentere sig som virksomhed på networking møder eller gennem envejskommunikation, så som kampagner. For at ramme klienterne skal man som virksomhed have ”fingeren på pulsen” omkring hvad der rør sig.

De sociale medier får større betydning for moderne markedsføring og en aktiv præsens på platforme såsom, så som LinkedIn, Twitter, Instagram og Facebook kan ikke længere betragtes som et tilvalg, men mere en nødvendighed. Hver social medieplatform har sin helt egen kultur og dermed skal markedsføring også rettes forskelligt på de respektive platforme.  

  • Facebook. Facebook egner sig godt til at skabe communities. Ved at oprette en side for jeres virksomhed, kan I interagere med jeres klienter i øjenhøjde. Når man som virksomhed opretter en side på Facebook, gør man det også muligt for klienter at rate, eller vurdere deres oplevelse med andre, og derved også jer. Dette er værd at udnytte, da det ikke kun gør det muligt for jer at give hurtige responser på spørgsmål og henvendelser, men det giver jer også mulighed for at få en indsigt i den generelle kundetilfredshed og eventuelle forbedringspunkter. 
  • LinkedIn. LinkedIn er et professionelt netværk, hvorfor det er en god ide at anvende platformen til at skabe kontakter og øge jeres synlighed gennem engagerende blogopslag om aktiviteter, der udspringer af jeres USP’er. 
  • Twitter. Nøglen til at få succes på Twitter, er at finde et diskussionsemne, der sikrer engagement fra jeres følgere og som appellerer til jeres målgruppe. Som revisionsvirksomhed kan et nicheområde for jer, eksempelvis være #onlinerevision #skat2K18 #regnskabssæson.
  • Instagram. Dette er en platform, hvorpå klienter får mulighed for at komme helt tæt på jer og jeres personlighed som virksomhed, gennem billeder og videoer af jeres hverdag og aktiviteter. Anvend denne platform til at fortælle jeres følgere, at revision altså ikke er så kedeligt, som de måske går og tror. Hvad laver I egentligt på kontoret en hel dag og hvorfor er det, at I har så meget kærlighed til jeres fag? Måske har I lige været på forretningsrejse eller til en firmafest. Delingen af denne slags hyggelige opslag vil menneskeliggøre jeres virksomhed. Revision er en sej færdighed at mestre og I elsker det, og det skal jeres følgere da også vide!

Nuværende klienter skal være glade

Markedsføring for revisionsvirksomheder betyder også i stor grad, at man får det meste ud af, hvad man allerede har. God markedsføring er ikke kun at tiltrække nye klienter, men at sikre, at de nuværende er glade og tilfredse, da dette i det lange løb skaber loyalitet. Her er det vigtigt, at I sørger for at bibeholde et godt forhold til jeres klienter ved at kontakte dem fra tid til anden, for at høre hvordan det går og om der er noget de har brug for. Den hyppige kontakt vil også give jer mulighed for at få indblik i, om jeres nuværende klienter kunne have gavn af at benytte sig af nogle af jeres andre services. 

I kan få mere tid til jeres nuværnede klienter, ved at overlade klient-søgning til Ageras. Vil du også have flere klienter? Så opret dig i dag og fortæl os, hvilken type klienter, du gerne vil arbejde med, hvorefter de vil blive serveret til dig direkte i din indbakke - hver dag. 

Tilmeld dig i dag lad os finde nye klienter til dig!

Det sidste tip vi vil give jer med på vejen er, at I blot at give jer i kast med det. Start eventuelt en debat på jeres sociale medier ved at dele denne artikel og fortælle om jeres egne erfaringer.

Posted: 23 Apr, 2018

Mette Kamper Ahlgreen

Læs mere fra denne skribent

Ageras yder ikke individuel økonomisk eller juridisk rådgivning, men samarbejder i stedet med advokater og revisorer, der kan hjælpe dig videre. Udfyld formularen herunder og modtag tilbud fra professionelle rådgivere indenfor ganske kort tid.

Klik her for at få tilbud fra advokater og revisorer