Revisor søger revisor (3): sådan foretager du et interview som arbejdsgiver

I første del af “Revisor søger revisor” fik du tips til, hvordan du gør din arbejdsplads et mere attraktivt sted for ungt revisionstalent at arbejde. I del to gennemgik vi, hvorledes du skriver det mest fængende og interessante jobopslag, der tiltrækker de rigtige kandidater. Nu hvor disse tips har medført, at du svømmer i ansøgninger fra håbefulde kandidater, gennemgår vi vores tips til selve interviewprocessen, der sikrer din virksomhed den mest kvalificerede kandidat til stillingen.

At mæstre interviewet kan dog være en kunst i sig selv. Det er uden tvivl ét af de vigtigste dele i hele ansættelsesprocessen; Til selve interviewet kan du spørge ind til kandidatens CV og ansøgning, provokere reaktioner, samt teste deres kommunikationsevner i en social sammenhæng. Herudover er interviewet den ideelle mulighed for at kontrollere om kandidatens personlighed passer godt til resten af holdet - her får du første chance for at mærke om der er kemi mellem jer.

Hvordan sikrer du så, at du træffer det rigtige valg, efter interviewets afslutning? Med nedenstående tips in mente, er du godt klædt på til at træffe en velovervejet beslutning.

Tip # 1: vær forberedt

Enhver seriøs kandidat har undersøgt den virksomhed de skal til samtale hos grundigt inden selve interviewet. Det er dog også vigtigt, at du som arbejdsgiver, laver dine lektier inden interviewet.

Du skal have tænke over, hvilke værdier og kompetencer, samt hvilken attitude du eftersøger, og indrette dine spørgsmål derefter. På denne måde giver du nemlig dine kandidater muligheden for at demonstrere og bevise, at de besidder netop disse værdier, kompetencer og attituder. Herved afslører kandidaterne om de passer til din profil, hvilket giver dig første indblik i, hvem der er den rigtige til stillingen.

Herudover er det vigtigt at planlægge, hvilke spørgsmål du vil stille, og i hvilken rækkefølge. Der er mange kandidater, der går ærgerlige fra et interview fordi de glemte at stille et spørgsmål, men det kunne også sagtens ske for dig - og det er især vigtigt for dig som arbejdsgiver at du får det hele med.

Tip # 2: hjælp kandidaten til at slappe af

Der er langt imellem de individer, der tager til et jobinterview uden sommerfugle i maven. Stortset alle bliver nervøse, selv de meget kompetente og erfarne. Stressen, der udspringer er nervøsiteten, kan have en paralyserende effekt på kandidatens evne til at male et retvisende billede af sig selv som ansat og person.

Derfor er det vigtigt, at du hjælper kandidaten til at slappe af ved interviewet. Du kan afhjælpe deres nervøsitet ved at indlede samtalen med en mild tone og et enkelt spørgsmål, såsom “har du haft en god weekend?” Hvis kandidaten sættes på prøve fra første sekund af at være trådt ind af døren, vil deres nervøsitet utvivlsomt kun øges. Dette er ødelæggende for begge parter.

Tip # 3: alle skal behandles ligeligt med respekt

Når du har udfærdiget din liste af de kandidater som du gerne vil invitere til et interview, vil der utvivlsomt træde én eller to forudbestemt favoritter ind af døren. Ligeledes vil den mindst foretrukne også træde ind af døren. Måske har vedkommende ikke den samme erfaring som de andre kandidater, eller måske er vedkommende bare ikke lige så prestigefyldt at have på holdet som favoritterne er. Måske er vedkommende bare uheldig at være den sidste kandidat på en lang dag med mange interviews.

Uanset dine personlige holdninger, fortjener alle kandidater den samme respekt, og en chance for at forsvare deres kandidatur til stillingen. Alle kandidater skal behandles som lige vigtige og interessant - husk, at der var en grund til, at du gerne ville se dem til et personligt møde.

Hvis der fornemmes tydelig forskelsbehandling mellem kandidaterne, kan du risikere, at dette går ud over din virksomheds omdømme. Kandidater taler sammen, og de ofte kommer fra de samme kredse, hvorfor du ikke vil være samtaleemnet, når de fortæller om deres dårlige oplevelser.

Tip # 4: tag pænt tøj på

Intet er lige så dødbringende som førstehåndsindtrykket - og det går begge veje. Tip fire er måske et noget, der for de fleste siger sig selv. Men det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at skjorten bliver strøget den dag, hvor interviewene holdes, og at skoene er rene og pæne. Hvis du har flair for tøjsammensætning, så sikre dig gerne, at du er lidt ekstra stilren den dag, da det giver kandidaterne et godt indtryk af dig som arbejdsgiver og din virksomhed som arbejdsplads.

Tip # 5: stil kreative spørgsmål

Målet er at gå fra hvert interview med et godt billede af, hvem hver kandidat er, og hvad de kan. Undgå derfor at stille for mange generelle spørgsmål, og bed gerne kandidaten om at beskrive konkrete situationer de har været i.

Eksempelvis, kan du bede kandidaten koble deres kompetencer på sammenhænge, hvor de var direkte medvirkende til at skabe en positiv udvikling. På denne måde får du også et indblik i, hvordan kandidaten takler forskellige situationer og problemer. Ud fra dette kan du vurdere om kandidaten passer ind i resten af holdet.

Tip # 6: vær god til at lytte

Du skal selvfølgelig introducere dig selv og virksomheden i løbet af interviewet, men pas på med at tale for meget om dig selv. Lyt til hvad kandidaten siger, og opfordre dem gerne til selv at stille spørgsmål. Det er en nem måde at teste om kandidaten er forberedt på interviewet.

Skriv også gerne nogle noter om kandidaten - nogle ting du bemærker, nogle ting som du kan lide, eller måske synes knapt så godt om. Med små noter gør du det lettere for dig selv at sammenligne kandidaterne, når alle interviews er foretaget.

Brug dog ikke for meget tid på at tage noter, da du skal fastholde øjenkontakten med den talende. Du kan derfor med fordel bruge stikord. Der er intet værre, end at tale med en som man føler overhovedet ikke hører efter. “Hmm, hmm.”

Tip # 7: sælg dig selv og din virksomhed

Alle virksomhed vil tiltrække talent, så du skal sikre dig, at kandidaterne går fra interviewet med en følelse af, at de helst vil arbejde for dig. Mal derfor et flot, men også ærligt, billede af din virksomhed og jeres inspirerende arbejde. Som revisor er du jo ikke kun ansvarlig for “tallene og det tørre”; Du er jo et direkte bindeled mellem virksomheder og deres fremtidige succes. Uden dig til at holde styr på likviditeten, er dine klienter på bar bund. På selvamme måde skal du male din virksomhedens arbejde som inspirerende.

Du skal også altid besvare spørgsmålet “hvorfor kan dine medarbejdere lide at arbejde for dig?” Her får du en mulighed for at vise din inderlige begejstring for din virksomhed.

Du kan udnytte din viden om, at dine kandidater sandsynligvis overvejer mange forskellige arbejdspladser i deres jobsøgning. Hvis kandidaten ved, at du ikke kun tilbyder et spændende job, men også et godt arbejdsmiljø, så er du godt på vej til at blive blandt i kandidatens favoritter. Hvis du så samtidig præsentere en bred skare af motiverede og glade kolleger, der venter på kandidaten, gør du din stilling uimodståelig.

Tip # 8: underret dine kandidater

Sørg for at underrette dine kandidater om, hvilken del af ansættelsesprocessen der er i/gået videre til. Hvis du ikke sikrer at dine kandidater er informeret omkring ansættelsesprocessen, kan du risikere at den kandidat du gerne ville ansætte allerede har underskrevet kontrakten hos en anden, der var bedre til at besvare opkald og mails rettidigt.

Husk også at afslutte processen med de kandidater som du ikke vil gå videre med. En venlig mail er tilstrækkeligt. Hvis du gerne vil give dem lidt ekstra med på vejen, kan du eventuelt skrive den en uddybet forklaring på, hvorfor de blev fravalgt til stillingen.

Under alle omstændigheder, er det uanstændigt at lade en kandidat vente flere uger på en afvisning. Det er ikke til at vide om selvsamme kandidat er den oplagte til en anden stilling om et par år, så sørg for at alle kandidater behandles med respekt. Din virksomhed skal altid give indtrykket af at være et godt sted at arbejde.

Held og lykke!

Posted: 28 Aug, 2018 (Updated: 01 Nov, 2018)

Mette Kamper Ahlgreen

Læs mere fra denne skribent

Ageras yder ikke individuel økonomisk eller juridisk rådgivning, men samarbejder i stedet med advokater og revisorer, der kan hjælpe dig videre. Udfyld formularen herunder og modtag tilbud fra professionelle rådgivere indenfor ganske kort tid.

Klik her for at få tilbud fra advokater og revisorer