Visitkort for begyndere: sådan sikrer du et godt førstehåndsindtryk

På trods af, at digitalisering har fået en prominent rolle i nutidens samfund, vil de klassiske fysiske visitkort stadig udveksle ejere fra tid til anden. Dit visitkort er en miniature udgave en af vejside plakat, som reklamerer for dig som professionel. Dit visitkort har tilmed flere funktioner: at promovere din forretning, oplyse modtager om vigtig kontaktinformation, samt opfordre kunder til at tage kontakt til dig.

Et informativt og flot visitkort er en uundværlig del af enhver marketingsstrategi, og takket være hundredvis af gratis designprogrammer på nettet, er det lettere end nogensinde før at have et flot designet visitkort. Når du har lavet dit design, kan du (i mange tilfælde) direkte fra designprogrammet, sende dit visitkort til et af de mange trykkerier, der findes landet over. Det er i dag meget let at producere et flot og professionelt visitkort til en overkommelig pris, uden at besidde de fornødne kompetencer indenfor design og trykkeri.

Dette betyder dog samtidig, at der er mange “interessante” visitkort i omløb: sprælske farvekombinationer, fejlagtigt skårede kanter, alt for lille skrift... og listen af “dette bør du aldrig gøre” fortsætter. Udfordringen er altså, at du skal formå at gøre dit visitkort mindeværdigt for modtageren, og samtidig holde dig inden for en del begrænsninger. Med andre ord, ligger udfordringen i virkeligheden i, at sikre, at modtageren af dit visitkort ikke smider det direkte i skraldespanden, når i skilles. Vi har 8 gode råd til, hvordan du undgår netop dette!

Råd nr. 1: respektér de grundlæggende love i designverdenen

I Europa udgør størrelsen på et visitkort generelt 85 x 55 mm. For at sikre kvaliteten af dine printede visitkort, skal du ydermere sikre en opløsning på minimum 300 dpi (dots per inch, eller punkt). Du kan anvende et digitalt gitter, når du designer dit visitkort til at indikere om designet er jævnt og pænt udført.

Herudover burde skriftstørrelsen være minimum 8 pkt, da teksten ellers vil være ulæselig for det almene menneske.

Anvend ikke rammer; Hvis printeren, ved en fejl, skærer dit kort for forkert, ser dit visitkort sløset og uprofessionelt ud, da rammen vil være ujævn. Forhold dig derfor altid inden for følgende afstande:

Hvis det går godt, skærer printeren på skæringslinjen, som måler 85 x 55 (standard størrelse). Det kan dog godt ske (og det gør det desværre tit), at dele af visitkortet ødelægges, fordi der skæres for tæt på teksten. Derfor er det en god ide også at have en ydre kant, der er 3 mm fra skæringslinjen. Det er, så at sige, en sikker afstand. Af selvsamme årsag skal dine visitkort faktisk være 91 x 61, når de sendes til print, da du på den måde sikrer, at designet og din kontaktinformation ikke kompromitteres.

Råd nr. 2: giv dit logo en prominent plads

Når man ser på dit visitkort, så skal dit logo stjæle opmærksomheden. Dit logo er ikke bare et grafisk indslag, der skal gemmes væk i højre hjørne - logoet skal have en god størrelse og en god placering.

Husk også, at dit visitkort har to sider, og altså kan du, hvis du lyster, bruge hele den ene side til et stort billede af dit logo, og den anden side til din kontaktinformation.

Råd nr. 3: tænk over dit farvevalg

Du skal selvfølgelig vælge præcis de farver som du synes om, men hold in mente, at der er forsket meget i farveteori. Eksempelvis forbinder vi rød med kærlighed, blå med tillid, grøn med natur og gul med glæde. Det er derfor intet tilfælde, at langt de fleste banker har blå logoer, og at sunde fødevarer ofte har grønne indpakninger.

Tænk derfor over dit farvevalg, da du herved også tilvælger visse associationer. Helt generelt burde dit kort præges af en baggrundsfarve, kontrastfarver (eventuelt til din kontaktinformation), samt en neutral farve, der skaber sammenhæng i kortets design.

Hvis du er til mere formelle designs, kan du sikre et elegant udseende med mørke baggrundsfarver, såsom grå eller blå. Du kan derimod også bruge en masse farver, hvis du ejer en slikbutik eller anden farverig virksomhed. Designet er selvfølgelig ikke bundet op på den type virksomhed du driver eller branche du befinder dig i, men du skal alligevel huske, at designet giver modtageren en ide om, hvem du er som person. Så, helt tilfældigt må det ikke være. Visitkortet udgør et indtryk efter førstehåndsindtrykket - et “efter-indtryk” så at sige.

Råd nr. 4: udvælg den vigtigste information

Hvilken information ønsker du at dele på dit visitkort? De mest logiske valg er firmanavn, telefonnummer, email adresse og hjemmeside. Har din virksomhed populære sociale medie sider? Så tøv endelig ikke med at præsentere disse på visitkortet også.

Undgå intern humor eller specialiseret fagsprog, der kan distancere dine kunder og dig. Sørg derudover for, at du skriver dit fulde navn, da initialer hurtigt bliver upersonlige. Al information, såsom din konto information eller faxnr, som ikke giver værdi for kunden, er ligegyldig at have på kortet.

I et afbalanceret design kan call to action gøre underværker. Her referer jeg til fraser som “download en gratis X her” og “mangler du Y, så kontakt os!” Det kan blive til den email eller det opkald som du håber på, når du giver dit visitkort til potentielle kunder.

Råd nr. 5: leg med figurer og materialer

De fleste visitkort i omløb er rektangulære, og printet på en form for papir. Netop det faktum giver dig muligheden for at producere et mindeværdigt visitkort, som skiller sig ud fra mængden.

Udover det standard papirformat, findes der mange muligheder: metal, træ (vandafvisende) plastik, transparent stof, tekstiler osv. Du kan gøre hjørnerne afrundede, eller give visitkortet samme figur som dit logo. Uanset hvordan du vælger at udfolde din kreative side ved udformningen af dit visitkort, er det en god ide at sikre, at det stadig er enkelt. Herudover er det vigtigt, at det ikke er skrøbeligt, da modtageren herved kan risikere at ødelægge kortet inden de skal bruge det blot, ved at putte det i lommen eller tasken.

Råd nr. 6: giv visitkortet et særlig præg

Du kan gøre dit visitkort eksklusivt at se på ved at gøre det genkendeligt for alle, der læser det. Du kan eventuelt trykke det i kontrasterende niveauer mellem baggrund og skrift. Du kan også give dit kort et særligt præg, ved at fremhæve dele af kortet med et glansfuldt øverste lag.

Råd nr. 7: læs teksten, genlæs den… og så læs den igen

Så kom dagen! Du har lagt en masse tanke i det perfekte visitkort, og i dag ankommer kassen med dem alle sammen, printet og klar til at få nye ejere. Den genkendelige lyd af tape som rives af en papkasse fylder rummet, du fjerner bobleplasten og det øverste kort afdækkes. Dit logo stjæler opmærksomheden med sin prominente plads og glansfulde overflade, og du er super tilfreds med dit valg af farvekombinationer… og nu opdager du en stavefejl.  

Øv, øv, ØV!

Der er ikke andet for - du bliver nødt til at bestille et nyt batch, og der fordoblede prisen sig. For at undgå denne ærgerlige fejl, er råd nummer 7, at du gennemgår dit design og gennemlæser al teksten utallige gange inden du sender kortet til print. Bed alternativt gerne en med friske øjne om at se på kortet inden du investerer i 200 kopier.

Råd nr. 8: det skal være læseligt

Ethvert element på dit visitkort som kompromitterer læseligheden skal rettes til eller fjernes helt. Du skal hele tiden tænke på, om dit design trækker opmærksomhed til de rigtige steder på kortet. Du vil eksempelvis gerne have, at dit navn og logo tiltrækker opmærksomhed. Du kan stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Er bestemte farver for distraherende, eller er der god harmoni?
  • Er skrifttypen for bombastisk, for lille, eller for stor?

Hvis dit design fjerner opmærksomheden fra de vigtige elementer på kortet, skal du gentænke dit design.

Du skal ikke være bange for at lade nogle steder på kortet være tomme; Det handler om at skabe en helhed og harmoni. Et afbalanceret design, der leder øjet de rigtige steder hen og samtidig giver modtageren et godt indtryk, er et veludført visitkort!

Se nedenstående billede for et opsummerende eksempel.

Du ønskes rigtig god design-lyst!

Posted: 15 Oct, 2018 (Updated: 26 Oct, 2018)

Mette Kamper Ahlgreen

Læs mere fra denne skribent

Ageras yder ikke individuel økonomisk eller juridisk rådgivning, men samarbejder i stedet med advokater og revisorer, der kan hjælpe dig videre. Udfyld formularen herunder og modtag tilbud fra professionelle rådgivere indenfor ganske kort tid.

Klik her for at få tilbud fra advokater og revisorer