Generationsskifte: Skatteregler og overdragelsesmetoder

Hvis du er selvstændig, har du garanteret hørt om generationsskifte. Men hvad indebærer det helt præcist, og hvad er vigtigt at vide om det? Det kommer vi ind på i denne artikel. Vi ser nærmere på skatteregler for generationsskifte, hvilke overdragelsesmetoder du kan bruge og hvordan du finder den rette til at overtage din virksomhed. 

Hvad er et generationsskifte?

Et generationsskifte finder sted når en virksomhedsejer skal overdrage sin virksomhed. Virksomheden kan overdrages til et familiemedlem, en betroet ven eller medarbejder eller en helt tredje. 

Der er flere ting, man skal være opmærksom på, når man står overfor et generationsskifte. Vi kommer ind på nogle af de mest væsentlige i denne artikel.

Skatteregler for generationsskifte - 3 forskellige overdragelsesmetoder

Der er forskellige skatteregler, man skal være bekendt med, når man laver et generationsskifte. Der er nemlig forskellige metoder, man kan benytte til at overdrage sin virksomhed - med forskellige skatteregler til hver metode. 

Skattemæssig succession

Du kan gøre brug af skattemæssig succession, hvis du overdrager din virksomhed til en af følgende personer:

  • Dit barn

  • Dit barnebarn

  • Din ægtefælle 

  • Din bror eller søster

  • Din samlever 

  • Din far eller mor 

  • En medarbejdere der har været en del af virksomheden i tre af de sidste fem år

Når du gør brug af denne regel, kan køber overtage din skattemæssige stilling. Det betyder, at du slipper for beskatning af overdragelsen. Det samme kan den nye ejer gøre, når virksomheden en dag skal overdrages igen. Hvis virksomheden derimod bliver solgt til en person der ikke er omfattet af denne regel, bliver salget beskattet. 

 

Overdrage som gave

Du kan også vælge at give virksomheden, eller dele af den, væk som gave. Giver du hele virksomheden væk, bliver du ikke beskattet. Til gengæld skal der betales gaveafgift, der på nuværende tidspunkt er 15%. 

 

Almindelig overdragelse 

Hvis du vil overdrage virksomheden til en, der ikke er omfattet af ovenstående regel, kan du lave en almindelig virksomhedsoverdragelse. Hvis dette er tilfældet, beskattes du af hele købesummen. Vælger du denne metode, skal virksomheden sælges til den reelle værdi grundet krav fra skat. 

 

For at sikre at generationsskiftet kommer til at foregå efter reglerne, og du får den rette vejledning i processen, anbefaler vi at bruge en advokat. Jo tidligere i processen, jo bedre vejledning kan advokaten give dig.

 

Jeg vil gerne modtage tre tilbud fra advokater

 

Hvem skal overtage virksomheden? 

Det kan være en udfordring at sige farvel til sin virksomhed. Mange virksomhedsejere har brugt en stor del af deres liv på at bygge virksomheden op, og det kan derfor være svært at finde den rette person til at overtage den. Når du starter din søgning, er der mange ting du bør se efter. Vi kommer ind på et par af dem her.

Generationsskifte til medarbejder eller familiemedlem

Man kan blive fristet til at vælge et familiemedlem til at overtage ens virksomhed, selvom personen måske ikke er den bedste kandidat. Det er derfor vigtigt, at man afsøger alle sine muligheder, før beslutningen træffes. Måske har du en medarbejder, der har været en del af virksomheden længe og været en stor del af udviklingen? I så fald er denne person sandsynligvis den mest hensigtsmæssige at vælge. 

Lederkompetencer 

Hvis køber skal lede virksomheden, er lederkompetencer vigtigt. Mange har oplevet at arbejde under dårlig ledelse. Det har ofte det tilfælles, at der skabes et miljø, hvor medarbejderne bliver demotiveret, hvilket skaber dårlige resultater. Så hvis du vil give din virksomhed de bedste forudsætninger for en positiv udvikling, er lederkompetencer en væsentlig egenskab at se efter.

Visionen for virksomheden

Så snart generationsskiftet har fundet sted, har du sandsynligvis ikke længere indflydelse på, hvilken retning virksomheden skal gå. Så hvis du vil sikre dig, at din virksomhed følger den udvikling du har kæmpet for, er det en god ide at undersøge kandidaternes vision for virksomheden. 

 

Hvad skal virksomheden koste? 

Når du skal sælge din virksomhed, kan det være svært at bedømme, hvor meget virksomheden er værd. Derfor kan du få en revisor eller virksomhedsmægler til at lave en værdiansættelse af virksomheden. Når den er udarbejdet, kan både køber og dig være sikre på, at prisen er sat ud fra virksomhedens reelle pris.

Du kan læse mere om værdiansættelse her.

Posted: februar 16, 2021

Ageras yder ikke individuel økonomisk eller juridisk rådgivning, men samarbejder i stedet med advokater og revisorer, der kan hjælpe dig videre. Udfyld formularen herunder og modtag tilbud fra professionelle rådgivere indenfor ganske kort tid.

Klik her for at få tilbud fra advokater og revisorer