Deleøkonomi er det nye sort. Hvis konceptet alligevel skulle være gået din næse forbi, går det kort sagt ud på, at forbrugerne lejer aktiver og tjenesteydelser af hinanden, og dermed går uden om de traditionelle aktører på markedet. Blandt de brancher som er blevet kraftigt påvirket af denne nye tendens og måske lige frem revolutioneret, er transportbranchen. Her er tjenester som Uber, SnappCar og Gomore de senere år opstået som reelle alternativer til de mere traditionelle transportmuligheder som f.eks. taxa og offentligt transport.

Mange aktører har stået i kø for at kritisere tjenesterne, og hævder at de er konkurrenceforvridende, mens lige så mange hævder, at det er den uundgåelige fremtid. En ting er sikkert, det sidste ord er ikke sagt om tjenesternes fremtid i Danmark.

Men når nu de er her, finder mange det nærliggende at tjene lidt ekstra, når nu deres bil alligevel blot står ude i garagen og pynter, eller når de nu alligevel skal en tur til Jylland og besøge familien. Denne artikel forsøger at give svar på de to overordnede problemstillinger, man som chauffør skal være særligt opmærksom på, inden man begynder at tjene penge gennem disse tjenester.

Skal jeg betale skat af min indtægt via GoMore, SnappCar og Uber?

Svaret på ovennævnte spørgsmål afhænger af, hvilken tjeneste der er tale om, da de bygger på forskellige koncepter. Hovedreglen er dog, at du skal betale skat, hvis du opnår en økonomisk fordel ved at agere chauffør eller udleje din bil. Dvs. at du skal betale skat af de penge, som du tjener gennem tjenesterne.

  • GoMore er oprindeligt en samkørselstjeneste, hvor du som bruger enten kan finde eller tilbyde et lift, når nu du alligevel skal fra A til B. På denne måde minimerer brugerne transportomkostningerne som ved at deles om disse. Så længe betalingen kun dækker de direkte udgifter, som er forbundet med transporten, skal du ikke indberette og betale skat af de penge, som du modtager.

    GoMore er dog også begyndt at tilbyde en tjeneste, hvor du kan udleje din bil, til en pris du selv fastsætter. Den betaling du modtager for at udleje din bil, er dog skattepligtig. Dog kan du gøre brug af det såkaldte driftsfradrag, således at du kan trække eventuelle udgifter fra. Udgifterne kan f.eks. være slitage på din bil.
     
  • SnappCar er en tjeneste, der ligesom GoMore også gør det muligt for privatpersoner at udleje deres bil til private mod betaling. Her er der igen tale om en regulær indtægtskilde, hvorfor du skal betale skat af din indtjening via SnappCar. Ligesom ved GoMore kan du dog delvist opveje dette ved at gøre brug af driftsfradraget.
     
  • Uber er en appbaseret taxatjeneste, hvor private kan registrere sig selv og deres bil og køre en form for taxakørsel for andre private. Men fordi du igen tjener penge på kørslen, er dine indtægter som Uber chauffør skattepligtige, og skal altså indberettes til SKAT.

Dækker min normale ansvarsforsikring?

I de fleste tilfælde følger ansvarsforsikringen bilen. Det vil sige, at når du låner din bil ud, vil ansvarsforsikringen stadig dække, så længe låneren har kørekort, og er ædru. Det samme gælder i de fleste tilfælde kaskoforsikringen. Vi vil dog altid anbefale, at man sætte sig grundigt ind i sin forsikrings skadedækning, inden du benytter dig af en af tjenesterne. Vær opmærksom på, at du hos mange forsikringsselskaber har en forhøjet selvrisiko, når du låner din bil ud. Særligt hvis du låner den ud til en person under 25 år. Du kan altså stadig ende med at sidde med en stor regning, selv hvis din forsikring dækker.

Tjenesterne GoMore og SnappCar har en forsikringsaftale inkluderet i deres koncept. Du bør dog alligevel gennemgå de respektive vilkår for at vide dig helt sikker. Der er bl.a. en række krav til bilen, som f.eks. ikke må være mere end 15 år gammel og have kørt mere end 250.000 km. Derudover er der også en række krav til lejeren, som skal være fyldt 23 år og have haft kørekort i minimum 3 år. Derudover er der nogle særlige vilkår gældende for kørsel uden for Danmark. Der er med andre ord god grund til at sætte sig ind i forsikringsvilkårene for de forskellige tjenester.

Kører du som Uber-chauffør skal du være særligt opmærksom. Selvom Uber selv hævder, at de er en samkørselstjeneste, har dit ærinde som Uber-chauffør erhvervsmæssig karakter, og derfor er det ikke nok med en normalt ansvarsforsikring. I stedet skal du akkurat ligesom taxivognmænd have en erhvervsforsikring, der dækker ’transport mod betaling’. Har du ikke det, kan du risikere, at dit forsikringsselskab efterfølgende vil gøre regres mod dig. Det betyder, at forsikringsselskabet i første omgang dækker for eventuelle skader, men efterfølgende kræver pengene tilbagebetalt. Det kan derfor blive dyrt, hvis du som Uber-chauffør ikke har den rigtige forsikring.

At benytte dig af tjenester som Uber og SnappCar er fristende, hvis du vil tjene lidt hurtige og nemme penge. Men formår du ikke at sætte dig ind i de gældende vilkår, kan det hurtigt ende med at blive dyrt for dig i stedet.

Artiklens indhold