Lad ikke dine klienter dø hen!

Hvert forår køber jeg en stor og flot orkide fra min lokale Kvickly til lige omkring 100 kr. De varierer i farve, men jeg er personligt meget vild med de lilla og hvide, hvorfor jeg i ni ud af ti tilfælde kommer hjem med sådan en... til min kærestes forfærdelse. Jeg placerer den altid i den flottest potte jeg har og giver den ærespladsen i stuen, ved sofaen, i det store panoramavindue, der lyser hele lejligheden op. Bum bum - velkommen til lille blomst. Jeg passer og plejer den og ser til den som man jo skal med en orkide, for at sikre at den fortsætter rmed at blomstre.

Så går der ca. en måned og så begynder de første blomster at falde af. Min orkide er ikke lige så spændende som den var, da jeg købte den for en måned siden - især nu, hvor den udvikler sig fra prominent og smuk til afpillet og kedelig.

Så går der endnu en måned, og nu er den helt grøn og praler "kun" af frodige stilke - kedeligt. Men hvorfor ser den nu sådan ud? Min svigermors orkideer blomstrer hele året, og jeg giver hende derfor altid min årlige forårs-orkide. Vi kalder det at den ryger i “skammekrogen.” 

Men den kom jo til at se sådan ud og blev degraderet til skammekrogen, fordi jeg ikke fortsatte med at passe den. 

Klienter er ligesom orkideer,  hvis du passer dem løbende, så blomstrer de hele året rundt. Hvis du passer på dine orkideer, slipper du for potentielt dyre fornyede købsomkostninger. Hvis jeg passede min orkide året rundt, så ville den blomstrer som jeg gerne vil have. Så ville jeg skulle købe en ny i Kvickly hvert forår. At miste eksisterende klienter kan føre til dyre genanskaffelsesomkostninger.

Lyder denne proces bekendt?

Du betaler for at erhverve nye klienter, uanset om det er direkte gennem reklame eller indirekte gennem tidskrævende udvikling og henvisningskilder, blot for at kunne servicere selvsamme klienter flere måneder frem. Måske forbliver de klienter trods eventuel forsømmelse, men det er ret usandsynligt. Det er dyrt, det er repetitivt, og værst af alt, standser det din virksomheds vækst at du ikke passer dine orkideer.

Hvordan sikrer du at dine nuværende klienter blomstrer året rundt?

Det kræver ressourcer at holde på klienterne, men det er langt billigere at holde på nuværende klienter, end at bruge ressourcer på at tiltrække nye. Vær opmærksom og brug den nødvendige tid og energi på at bibeholde gode relationer, selvom nye klienter kommer til. En robust strategi for CRM (client relationship management) hjælper, men selv små virksomheder med mere uformelle værktøjer kan håndtere de små ting, der skal til at sikre at klienten altid føler sig set til, og derved forbliver en del af dit klient-kartotek:

  1. Husk milepæle. Ja, en personlig note, når din klients barn bliver færdiguddannet, er fint. Men endnu bedre er et budskab om, at du vil sørge for, at mor og far kender til deres disponible økonomi, hvis de vælger at finansiere skoleudgifter eller kautionere for barnets eventuelle boliglån. At dele ekspertise, som klienten kan forholde sig til viser, at du er en vigtig fortaler for dem. Dette er ligeledes gældende for dig, der primært håndterer B2B klienter.
  2. Tilbyd muligheder for værdiskabende uddannelse .Du er eksperten og ingen tvivl om, at ændring af loven eller økonomiske variabler i dit ekspertiseområde vil påvirke dine klienters liv. Her ville det være super, hvis du kan organisere et privat klient-event for at hjælpe dem forholde sig til de nye reglementer. Dette vil medvirke at de får større tillid til din evne til at hjælpe dem fremover.
  3. Sig tak for henvisninger. Klienter kan godt lide at blive værdsat (det kan vi jo alle). Så en simpel bemærkning, der afspejler din taknemmelighed for dem, kan få dem til at føle, at de udgør en vigtig del af din virksomhed og at de er værdsat af dig og dit team.

At pleje en klient kræver mange tilgange, men at forsømme én er ligetil: bare lade dem passe dig selv. Du kan dog men den tilgang kan være sikker på, at klienterne, som min afpillede orkide, vil mærke at de ikke bliver passet og plejet, hvorfor de vil opsøge andre muligheder - dine konkurrenter! Nu skal du indregne omkostningen forbundet med at købe en ny orkide. Det er dyrt, så lad den ikke stå til - pas og plej den!

Slutteligt, vil jeg lige tilføje, at jeg selvfølgelig ikke mener at du aldrig skal tilrække nye kunder, fordi det skal du. Dog udpensler grundlæggende marketing 101, at nøglen til succes og økonomisk vækst ikke findes i nye klienter, men i loyale langtidsholdbare klienter. Der må ikke gå sport i klient-jagten, fordi så holder den faste indtægt ikke længe af gangen.  

Sådan kan Ageras hjælpe dig

Du er en hammer dygtig til det, du gør og derfor skal du have tid til at gøre det godt: Du skal have god tid til at vande dine orkideer! Vi forstår at det er tidskrævende og ressourcsetungt at tiltrække nye kunder. Det er derfor, Ageras eksisterer. Ageras er en online markedsplads, hvor mere end 4.000 klienter, hver måned, henvender sig for at finde en revisor eller bogholder til deres virksomhed. Herefter, bliver hver klient matchet med de mest relevante revisorer til deres opgave.

Ved at overlade klienten-søgningen til os, modtager du hjælp til at sikre at klienterne kommer til dig - og ikke omvendt. Vil du også have flere klienter? Så opret dig i dag og fortæl os, hvilken type klienter, du gerne vil arbejde med, hvorefter de vil blive serveret til dig direkte i din indbakke - hver dag. 

Tilmeld dig i dag og skaf nye klienter til dagen i morgen!

 

Posted: 26 Apr, 2018 (Updated: 30 Apr, 2018)

Mette Kamper Ahlgreen

Læs mere fra denne skribent

Ageras yder ikke individuel økonomisk eller juridisk rådgivning, men samarbejder i stedet med advokater og revisorer, der kan hjælpe dig videre. Udfyld formularen herunder og modtag tilbud fra professionelle rådgivere indenfor ganske kort tid.

Klik her for at få tilbud fra advokater og revisorer

Kategorier

Om os

Ageras formidler kontakt mellem forbrugere og relevante fageksperter, og skaber derigennem gennemsigtighed i markederne for revision, bogholderi og advokatydelser til fordel for kunder, virksomheder og markedet som helhed.

Klik her for at få tilbud

Om Ageras »