Nu har jeg startet en virksomhed - hvad så?

Denne artikel udgør fjerde og sidste del af en 4-delt guide til opstarten af en virksomhed. I del 1 gennemgik vi de tanker som du skal gøre dig allerede inden du starter en virksomhed, samt forarbejdet. I del 2 gennemgik vi selve opstarten, og de praktiske elementer forbundet med virksomhedsstart, herunder registrering af CVR-nummer, valg af virksomhedsform mv. I del 3 af guiden gennemgik vi, hvordan du finansierer din virksomhed efter den er startet op. I denne del - den sidste del af guiden - vil gennemgå hvordan du driver virksomheden. Du kan klikke dig videre til de andre dele af guiden her: 

  1. Sådan starter du en virksomhed (introduktion til den 4-delte guide)
  2. Forarbejdet: det skal du overveje inden du starter virksomhed (del 1)
  3. Opstarten: det skal du have på plads, når du starter virksomhed (del 2)
  4. Sådan finansierer du din virksomhed (del 3)

Når du har lavet forarbejdet og besluttet dig for, at det er en god ide at starte virksomheden, valgt din virksomhedsform, registreret dit CVR nummer, samt fundet finansiering til din virksomheds fremtidige drift, er det tid til at lægge en plan for driften. Så i denne artikel vil vi gennemgå, hvordan du lægger en markedsføringsplan, ansætter medarbejdere samt giver dig et par gode råd til driften med på vejen. 

Hvordan lægger jeg en markedsføringsplan?

Dette spørgsmål lægger op til, at en markedsføringsplan er en nødvendighed. Det er den strengt taget ikke, men det er en rigtig god ide at have en. Du skal nemlig spørge dig selv, hvordan du kan/vil skaffe kunder, hvis du 1) ikke ved, hvem dine kunder er, 2) ikke ved, hvordan du skal markedsføre din virksomheds produkter/services til dem og 3) ikke har styr på, hvordan markedsføring bedst udføres i dag. Så er tingene sat lidt på spidsen, men set i lyset af, at de fleste virksomheder skærer HR og markedsføring fra, når der skal spares, er det nødvendigt at være lidt spydig. Det er nemlig ikke altid det klogeste sted at spare. Markedsføring er utrolig vigtigt, fordi uden markedsføring tiltrækker du ikke kunder, og uden kunder har du ingen indtjening, og uden indtjening vil din virksomhed langsomt spise sig selv. Det er jo bestemt ikke et ønskeligt scenarie, når man tænker på, hvor mange trin du har taget for at starte din virksomhed og nå hertil.

Du skal altså lægge en markedsføringsplan, da vi vil argumentere for at denne er én af nøglerne til din virksomheds succes.

Ovenstående model giver et godt billede af de trin som du skal tage for at lægge og holde en markedsføringsplan. Lad os gennemgå trinene:

  1. Foretag research. Det første du skal gøre er at foretage grundig research. Du skal finde ud af, hvordan markedet ser ud. Hvis du har fulgt vores råd i del 1 af denne guide, hvor vi gennemgik de tanker du skal gøre dig inden du starter virksomhed, så har du allerede foretaget en del research om markedet.
  2. Identificer din målgruppe. For at du kan tilrettelægge din markedsføring, skal du vide, hvem du retter den mod. Sælger du tøj til kvinder, vil din målgruppe være forholdsvis let at identificere. Sælger du derimod en service, såsom rengøring, skal du gøre dig klart om du sælger ydelsen til private eller virksomheder. Herudover skal du gøre dig tanker om, hvem dine kunder er. Hvor gamle er de? Hvilket stadie af deres liv er de i? Det er en god ide at tegne et konkret billede af dine kunder og din målgruppe, da du herved forstår, hvad der er vigtigt for dem. Det er nemlig dét du skal slå på i din markedsføring. I dag påvirkes vi af utrolig mange indtryk hele tiden, og derfor er vi blevet nærmest immune overfor påvirkning. Det er altså kun den bedste markedsføring, der får vores opmærksomhed. Som eksempel kan du tænke på markedsføring som du selv synes var godt. Du synes højst sandsynligt, at det var godt fordi det var rettet mod netop dig - din målgruppe. Du skal påvirke dine fremtidige kunder på samme måde. Når man forstår sine kunder, så kan man kommunikere til dem.
  3. Beskriv dit produkt. Hvad sælger du? Udover at kende din målgruppe, så skal du også vide, hvordan du skal sælge dit produkt. Vi kan tage udgangspunkt i et flyselskab. Et flyselskab sælger i princippet kun transport og nogle tilhørende services. Men er deres målgruppe, eksempelvis, pensionister, så ville en bedre tilgang være at sælge oplevelser. For at ramme målgruppen skal flyselskabet sælge komfort med ekstra fokus på ryggen, lækker mad og en ferieoplevelse, der starter allerede i København og fortsætter til de når Gran Canaria. Du skal huske, hvem din målgruppe er, når du beskriver dit produkt. Hvad er vigtigt for dem? Hvad bliver de solgt af?
  4. Beskriv din konkurrence. Du skal selvfølgelig kende dine konkurrenter. Hvis du ikke ved, hvem du konkurrerer med, så ved du ikke, hvordan du skal skille dig ud fra mængden. Som eksempel kan vi tage udgangspunkt i Coca-Cola og Pepsi. Vi er nok mange, der vil mene, at der er STOR forskel på de to… Men er der reelt det? Hvis vi nedbryder ingredienslisterne, er der faktisk ikke så stor forskel på de to varianter. Forskellen, som vi tillægger betydning, ligger i den nostalgia som vi forbinder med de to varianter. I juletiden vil en Pepsi, for mange, være en mærkelig ting at drikke, da det jo er Coca-Cola vi forbinder med julemanden og den store fine Coca-Cola julebus. Med det koncept har Coca-cola forstået at adskille sig fra sine konkurrenter.
  5. Formuler en mission. Din virksomhed skal selvfølgelig have en mission. Hvad er meningen med din virksomhed? Hvad er din virksomhed sat i verden for at opnå?
  6. Læg din marketingstrategi. Din marketingstrategi er en plan for, hvilken type kommunikation du vil anvende samt de kanaler den skal kommunikeres igennem. Hvis du, eksempelvis, vil markedsføre dig på Instagram, så er din kommunikation i form af billeder og din kanal er selve Instagram platformen.
  7. Læg en strategi for pris og branding. Du skal også finde ud af, hvordan dine produkter skal prissættes. Dette kan være en svær disciplin, da prisen på dine produkter vil afhænge af mange faktorer. Du skal prissætte efter din produktions- og markedsføringsomkostninger. Herudover skal du selvfølgelig prissætte efter om du er på luksusmarkedet eller et mere generelt forbrugermarked. Slutteligt skal du også tænke på branding. Skal du holde events, så dine kunder kan møde jer? Skal du deltage i forskellige konferencer mv. Hvordan skal dit brand udformes, hvad skal det være, og hvem skal være frontperson(er) for det?
  8. Læg et budget. Hvad skal det koste at markedsføre din virksomhed? Hvis du blot vil benytte dig af internettet, skal du budgettere med penge til Google AdWords, din hjemmesides domæne samt eventuelle sociale medier kampagner. Vil du også benytte dig af mere traditionelle former for markedsføring, såsom plakater og flyers, skal du også undersøge prisniveauet for dette.
  9. Etabler kvantificerbare mål. Det er vigtigt, at du sætter nogle mål for virksomheden. Disse mål skal være målbare. Et mål kunne være, at få en stigning på 10% i besøgende på din hjemmeside. Det kan du nemlig måle på. Overordnet skal et mål være konkret, målbart, opnåeligt, realistisk og tidsafgrænset. Hvis det ikke er det, kan du ikke følge din fremgang og se om din plan har den ønskede effekt.
  10. Overvåg resultater. Sidste skridt er at overvåge dine resultater. Marketing går i stor grad ud på konkret og evidensbaseret planlægning. Derudover forekommer konstant revidering af selvsamme planlægning med afsæt i de løbende opnåede resultater. Markedet er i en tilstand af konstant forandring, og hvis du vil sikre din virksomhed kontinuerlig succes, skal du revidere dine planer, og tilpasse dem markedets udvikling.

Hvis du følger denne model, er du rigtig godt på vej til at have et godt udgangspunkt. I takt med, at din virksomhed vokser kan det være en god ide at ansætte uddannede markedsførings- og kommunikationsfolk, da de har nogle kompetencer, som kan være meget værdifulde for din virksomhed.

Ansættelse af medarbejdere

Denne del af guiden er primært rettet mod enkeltmandsvirksomheder, der har taget beslutningen om at ansætte deres første medarbejder. Har du allerede medarbejdere ansat, kan du bruge nedenstående til at kontrollere om du har styr på de lovpligtige krav, samt som inspiration til næste medarbejderansættelse.

Til ansættelsen af din første medarbejder har vi udarbejdet en kort trin-for-trin vejledning:

  1. Find ud af, hvad du har brug for. Når du skal ansætte medarbejdere, skal du tænke over, hvem du har brug for på dit team. Hvis du starter en revisionsvirksomhed kan det være en god ide at ansætte en sekretær, og eventuelt tage en elev ind. Hvis du starter en produktionsvirksomhed med en stor lagerbeholdning, er det en god ide at have kompetente lagermedarbejdere, der kan holde styr på logistikken.
  2. Stillingsopslaget. Det er vigtigt, at du overholder lovgivningen, når du udarbejder et stillingsopslag. Eksempelvis må du ikke overtræde lovene om ligebehandling og forskelsbehandling. Du skal også sikre dig, at din proces for at håndtere CV’er og ansøgninger er i overensstemmelse med persondataforordningen.
  3. Ansættelsessamtalen. Når du har kæmmet den store bunke af ansøgninger igennem, skal du beslutte, hvem du skal kalde til samtale. Et godt råd er at kalde en forskellig skare af ansøgere til samtale, da du kan blive overrasket over, hvem der egentlig er den helt rigtige kandidat. Herudover skal du sikre dig, at dine spørgsmål ikke kommer for tæt ind på medarbejderens privatliv eller strider imod ligebehandlings- og forskelsbehandlingsloven. Eksempelvis må du ikke spørge en ansøger om deres planer for at stifte familie.
  4. Når medarbejderen er ansat. Tillykke, du fandt den rigtige kandidat. Næste skridt er at udarbejde en kontrakt, forhandle om denne samt få begge parters underskrift på den. Hvis du er i tvivl om, hvilke rettigheder dine medarbejdere skal have, fordi I ikke dækkes af en overenskomst, så er det en god ide at henvise til funktionærloven i kontrakten. Når du har medarbejdere, skal du også huske at tegne en arbejdsskadeforsikring OG en erhvervssygdomsforsikring. Disse er begge lovpligtige. Du skal også have styr på medarbejderrettigheder. Når du ansætter din første medarbejder, skal du registrere dig som arbejdsgiver på Virk.dk. Dette skal gøres inden du udbetaler den første løn til medarbejderen.
  5. En kort tjekliste
    1. Før ansættelsen
      1. Jeg har gjort mig grundige tanker om, hvem jeg har brug for på mit team.
      2. Jeg kender til lovkravene omkring stillingsopslag.
      3. Jeg har en proces på plads, som er i overensstemmelse med persondataforordningen.
    2. Medarbejderen er ansat
      1. Jeg har styr på at udarbejde en ansættelseskontrakt.
      2. Jeg har husket at registrere mig som arbejdsgiver på Virk.
      3. Jeg har tegnet den lovpligtige arbejdsskadeforsikring.

Drift

Det er svært at give dig en endegyldig opskrift på succesfuld drift af din virksomhed, da denne, i grove træk, vil se anderledes ud for alle virksomheder. Der er dog nogle gengangere, herunder medarbejderglæde. Medarbejdere er enhver virksomheds vigtigste ressource, da det er medarbejderne, der smører hjulene og sørger for, at de kan dreje rundt. Dette gør sig stadig gældende for dig, der driver en enkeltmandsvirksomhed, da DU udgør selvsamme vigtige ressource. Du skal være glad for dit arbejde for at klare dig godt. 

Vi har udarbejdet en hel guide om, hvordan du gør din virksomhed til et godt sted at arbejde som du kan læse her.

En godt råd til dig, der er i opstartsfasen, er at bruge dit netværk. Kender du specialister inden for et område, hvor du har behov for hjælp, så udnyt det. De fleste vil gerne hjælpe og nogle føler sig endda beæret over, at du ville spørge dem til råds. Det værste, der kan ske, er at de siger nej, så hvorfor ikke prøve?

Det sidste råd vi vil give dig med på rejsen som virksomhedsejer, at at prøve dig frem. Der er flere, der vil hævde at have svaret, men sandheden er, at det at drive virksomhed er en proces. Der findes gode råd, som dem du har fået i denne guide, men i sidste ende kommer du ikke udenom risici og fejl på vejen. Det er en sej rejse at drive en virksomhed, men det er også en givende rejse.

Held og lykke!

Om Ageras

Skal du bruge en revisor eller advokat i forbindelse med opstart af din virksomhed? Så spar den tunge søgning, og lad Ageras finde din nye samarbejdspartner. Ageras er specialister i at finde det helt rette match til den opgave du stiller. Vi tilbyder dig uforpligtende tilbud fra tre forskellige specialister, der har skræddersyet deres henvendelser til din specifikke opgave.

Jeg vil gerne have tre tilbud

Har du allerede fundet din specialist hos os, men har spørgsmål til nogle eller flere af elementerne i denne artikel, står vores kompetente team klar til at hjælpe dig. Husk, at du altid kan give os et kald på 77 34 80 81

Posted: 28 Nov, 2018 (Updated: 29 Nov, 2018)

Mette Kamper Ahlgreen

Læs mere fra denne skribent

Ageras yder ikke individuel økonomisk eller juridisk rådgivning, men samarbejder i stedet med advokater og revisorer, der kan hjælpe dig videre. Udfyld formularen herunder og modtag tilbud fra professionelle rådgivere indenfor ganske kort tid.

Klik her for at få tilbud fra advokater og revisorer