Opstarten: det skal du have på plads, når du starter virksomhed

Denne artikel udgør anden del af en 4-delt guide til opstarten af en virksomhed. I del 1 gennemgik vi de tanker som du skal gøre dig allerede inden du starter en virksomhed op, samt forarbejdet hertil. I denne del - del 2 - vil vi gennemgå selve opstarten og de praktiske elementer forbundet med virksomhedsstart, herunder registrering af CVR-nummer, valg af virksomhedsform mv. Del 3 af guiden vil gennemgå, hvordan du finansierer din virksomhed efter den er startet op. Den 4., og sidste del af guiden, vil gennemgå hvordan du driver virksomheden. Du kan klikke dig videre til de andre dele af guiden her:

  1. Sådan starter du en virksomhed (introduktion til den 4-delte guide)
  2. Forarbejdet: det skal du overveje inden du starter virksomhed (del 1)
  3. Sådan finansierer du din virksomhed (del 3)
  4. Nu har jeg startet en virksomhed - hvad så? (del 4)

Hvor meget kapital skal jeg bruge for at starte en virksomhed?

Svaret på dette spørgsmål afhænger selvfølgelig af, hvilken form for virksomhed du starter. Hvis du starter en produktionsvirksomhed skal du sandsynligvis erhverve dig teknologi og produktionsmaskiner, hvilke tilsammen kan udgøre ret store startomkostninger. Skal du derimod starte en webshop, kan det være, at du ikke behøver at pålægge din virksomhed nogle anlægsaktiver. Dette er især sandt, hvis du, i starten, kan bruge dit eget hjem som lager. For at udregne, hvad DU helt konkret skal bruge, kan vi anbefale dig at lægge et etableringsbudget.

Etableringsbudget

Der kan indgå mange forskellige poster i dit etableringsbudget, da dette selvfølgelig, igen, afhænger af, hvad det kræver at starte din virksomhed op. For at eksemplificere, hvorledes et etableringsbudget kunne se ud, tager vi udgangspunkt i en fiktiv revisionsvirksomhed med udsigt til at ansætte et par medarbejdere.

De kunne få brug for følgende:

Altså skal denne iværksætter regne med at have brug for en startkapital på minimum DKK 298.500. Dette er blot et eksempel på, hvordan et etableringsbudget kunne se ud - i grove træk.  Listen er bestemt ikke utømmelig, og derudover skal du altid indregne kapital til uforudsete udgifter.

Hvordan får du kapitalen til dine etableringsudgifter? Du kan spare startkapitalen op gennem nogle år, men det er bestemt også en mulighed at søge om et lån i banken. Det foregår typisk ved, at du planlægger et møde med din bankrådgiver om virksomhedsstart. Så holder du en pitch omkring din virksomhedsidé, og fremlægger dertil dit budget. Tror banken på dig og din idé, og kan du kautionere for beløbet, vil de typisk indfri lånet til dig.  

Har du en virksomhedsidé som kræver en større kapital, end hvad banken alene vil indfri til dig, er det også en mulighed at forsøge at finde investorer. Dette vil typisk medføre, at de ved indgåelse af en aftale også tager ejerskab af en vis procentdel af din virksomhed. Investorer har ofte mange års efaring med virksomhedsdrift, så det kan måske være en meget god mulighed for dig at overgive lidt ejerskab i bytte for en investeringssum og en sparringspartner.

Hvordan registrerer man CVR?

Når man skal registrere sig i CVR-registret, skal man samtidig registrere den selskabsform man har valgt. Derfor skal du altså gøre dig klart, hvilken selskabsform du vil starte inden du går på Virk og indtaster dine oplysninger. Virk - statens platform for virksomheder - har en god vejledning, og således vil du blive hjulpet igennem trinene, når du har valgt selskabsformen.

Hvordan vælger man selskabsform?

Hvilken selskabsform du vælger, afhænger af de forskellige detaljer, der vedrører din virksomhed. Heri indgår om du er selvstændigt erhvervsdrivende, eller om du starter med 10 medarbejdere. Du kan læse mere om de enkelte virksomhedsformer her:

  1. Enkeltmandsvirksomhed
  2. Interessentselskab I/S
  3. Iværksætterselskab (IVS)
  4. Anpartsselskab (ApS)
  5. Aktieselskab (A/S)

Har jeg søgt de rigtige tilladelser?

Hvis du stifter en virksomhed, der sælger en eller flere af følgende, så skal du søge om en tilladelse.

(Kilde: Virk.dk)

Tilladelse til handel med ovenstående søges også på Virk. Der er forskellige krav som du skal leve op til, hvis du skal have en eller flere af ovenstående bevillinger. Du kan klikke dig videre til de konkrete specifikationer.

Herudover skal du selvfølgelig have den rigtige uddannelse, hvis du skal udføre tjenester inden for et bestemt erhverv. Dette gør sig gældende for erhverv såsom revisor, ejendomsmægler, translatør mv. Du kan læse mere om tilladelse til disse her.

Det er en rigtig god idé at søge om bevillinger og tilladelser fra startskuddet, således at de fornødne papirer og beføjelser er i orden. Har du ikke styr på dine tilladelser, kan det alene være grundlag for at lukke din virksomhed.

Hvilke forsikringer skal jeg have?

Hvilke forsikringer du skal have afhænger af, hvilken type virksomhed du vil drive. Der er dog nogle forsikringer, der er lovpligtige:

  • Ved fast ejendom: Når din virksomhed ejer fast ejendom, er det lovpligtigt at tegne en forsikring, der dækker skader forbundet med storm, vand, brand, hærværk og tyveri.
  • Ved bilejerskab: Når din virksomhed ejer biler, er det lovpligtigt at tegne en ansvarsforsikring - fuldkommen som det er for private.
  • Hvis du har ansatte: Det er lovpligtigt at have en arbejdsskadeforsikring OG en erhvervssygdomsforsikring, og dette gør sig gældende uafhængigt af den kapacitet medarbejderne er ansat i. Erhvervssygdomsforsikringen tilmeldes du dog automatisk ved registrering af din virksomhed på Virk.

Udover disse forsikringer, findes der en række frivillige forsikringer som du kan tegne. Eksempelvis, er det en god idé, hvis du er selvstændig, at tegne en sygedagpengeforsikring. Denne giver dig nemlig ret til dagpenge fra kommunen, hvis du skulle blive syg.

Hvis du driver virksomhed ud af dit eget hjem, er det en god ide at tegne en erhvervsløsøreforsikring, da din egen indboforsikring typisk ikke vil dække stjålne ejendele, der har været anvendt til erhvervsmæssige formål.

Det kan også være en god idé at tegne en produktansvarsforsikring, hvis din virksomhed producerer eller forhandler med produkter, da du ifølge produktansvarsloven hæfter helt eller delvist for dine produkter ved skade.

Om Ageras

Skal du bruge en revisor eller advokat i forbindelse med opstart af din virksomhed? Så spar den tunge søgning, og lad Ageras finde din nye samarbejdspartner. Ageras er specialister i at finde det helt rette match til den opgave du stiller. Vi tilbyder dig uforpligtende tilbud fra tre forskellige specialister, der har skræddersyet deres henvendelser til din specifikke opgave.

Jeg vil gerne have tre tilbud

Har du allerede fundet din specialist hos os, men har spørgsmål til nogle eller flere af elementerne i denne artikel, står vores kompetente team klar til at hjælpe dig. Husk, at du altid kan give os et kald på 77 34 80 81

Posted: 28 Nov, 2018 (Updated: 29 Nov, 2018)

Mette Kamper Ahlgreen

Læs mere fra denne skribent

Ageras yder ikke individuel økonomisk eller juridisk rådgivning, men samarbejder i stedet med advokater og revisorer, der kan hjælpe dig videre. Udfyld formularen herunder og modtag tilbud fra professionelle rådgivere indenfor ganske kort tid.

Klik her for at få tilbud fra advokater og revisorer